Makalede, dünya türkçülük, turancılık herekatının sanballı
nümayendelerinden olan Hüseyin Cavid efendinin edebi-estetik ve felsefi görüşlerinin, en esası ise dilinin formalaşmasında tahsil aldığı İstanbul muhitinin büyük rolundan, Vatana turançılık, türkçülük ideali ile dönen Hüseyin Cavid'in
ölene kadar bu idealine sadık kalması, hiss ve duyğularını tüm yaratıcılığına
yansıtması, eserlerini her zaman Türkiye türkcesinde yazmasından bahs edilmektedir.
Türkçülük felsefesinin en esas ünsürlerinden biri ve birincisi dilde birlik
anlayışı olacaktı ve şu düçünceye göre ortak yazı dili İstanbul türkcesi idi. Cavid
efendi her zaman dil birliğinin bu muhim şartına emel etmiş, ömrünün sonunadek
İstanbul türkcesi ile konuşmuş ve yazmıştır. Osmanlı türk romantikleri gibi O da
yalnız düşüncenin değil, aynı zamanda edebi dil birliğinin yaranmasını arzu etmiş, ortak dil birliği ile dilde ve fikirde, düşüncede birlik, türkçülük şüurunun
oyanmasını istemiştir.
It was also stated in the article that the Istanbul environment he studied
in had a great role on the
Formation of literary and esthetic and philosopicak standpoint, mainly on
the language of H.J.Afandi, one of the representative of the World Panturkism,
Pan-Turanism movements, that adhered to the Pan-Turanism, Panturkism idea
he had when he came back to the motherland, that he lways reflected his feeling
and sense in his work and that he always wrote his works in Turkey Turkish
language.
One and the first of Panturkism philosophy is: the unity of language.
Istanbul Turkish language was common written language according to this
ideology. H. Javid Afandi Always complied with that important conditions of the
unity of language and also spoke and wrote in Istanbul Turkish till the end of his life. Like Ottoman Turkish romanticists, he also wished not only mind but also
Language Unity to be established and wanted excitation of unity and Panturkism
consciousness in language and mind with common language unity.