Stilistik terimi sanat dünyamız, özellikle de edebiyat dünyamız için oldukça yeni bir terimdir. Bu terim ile biz ilk defa 19. yüzyılın ikinci yarısından
itibaren Batı dünyasını, özellikle de Fransız edebiyatını tanımaya başladıktan
sonra yüz yüze geliyoruz. Sonraki dönemlerde, özellikle de 20. yüzyılın ikinci
yarısından sonra Fransızca ‘‘stylistique’’, dilimizde ‘‘stilistik’’ biçimiyle yaygın
olarak kullanılmaya başlanmıştır. Sanat eserinde estetik duyarlığı ve inceliği
yakalamada kendi ölçütlerini ve kurallarını koymaya çalışan bu yeni disiplin,
edebiyat eseri için dilin estetik dünyasını oluşturmada önemli bir uğraşı alanı
olmuştur. Orhan Veli Kanık ile ilgili doktora tezim bir stilistik çalışmasıydı. Değerli hocam Prof. Dr. İsmail Parlatır’ın denetiminde tamamladığım bu çalışma,
Orhan Veli Kanık ile ilgili ilk stilistik çalışmasıydı. Bu çalışma sonucu elde ettiğimiz yeni bulguları, meslektaşlarımla paylaşmak için şairin şiirlerinde görülen
Divan şiiri unsurlarını, bu makalede ele aldım.
The term ‘stylistics’ is a fairly recent introduction to the terminology of
art criticism, particularly to the field of literature. We initially encountered this
term in the second half of the 19th century, once we became exposed to Western
literature, especially French literature. In the period that followed,
predominantly in the second half of the 20th century, the French term
“stylistique”, or “stilistik” as it has come to be known in Turkish, became
commonplace in literature. This new discipline has established itself as a major
field of research due to the way it dictates its own conventions and parameters,
and achieves a certain level of aesthetic sensitivity and subtlety in works of art.
My PhD thesis on Orhan Veli Kanık was primarily a study in stylistics. The work
I have completed under the supervision of the esteemed Prof. Dr. İsmail Parlatır,
is in fact the first ever study in stylistics completed on the work of Orhan Veli
Kanık. In this article I would like to share my research findings, which outline
the elements of “Divan” poetry prevailing in his oeuvre, with my colleagues.