POSTMODERNiST ORTAMDA SANATÇI VE SANAT URETiMLERINlN DEGiŞlM VE DONUŞUMU UZERINDEKI SOSYO-KULTUREL ETKENLER

Author :  

Year-Number: 2011-15
Language : Türkçe
Konu : Sosyal Bilimler Eğitimi

Abstract

Sosyo kültürel ortamda onemli degişime yol agan Postmodern 
politikanın onemli etki alanlarindan biri de, sanatci ve onun ortaya koydugu 
ürünlerdir. Bu çalışmada, Postmodern politikamn en onemli araglarmdan biri 
olan, kapitalist ekonomi politikasi ve kitle ileti§im araglari ile sanatin 
metalaşmaya uygun bir etkinlige donuşüp dönusmedigi ve sanatcinin 
uruniinii ortaya koyarken, hareket alanına etki eden sebepler, ortaya çikan 
ürunum kime/kimlere ya da neye hizmet ettigi konularmm agilimlari, 
eleştirel bir yalda^imla degerlendirilmiştir. Ayrica Postomodemist ortama 
zemin hazirlayan terminolojik geli§kiler analiz edilerek, duşuk sanat 
ortamma yaptigi etkilerin onemle Iizerinde durulmuş, kultur, sanat ve siyasi 
ortamda “manipiilatif etkilere yol agan” postmodemizmin temel dinamolarmi 
olusturan terim ve kavramlarm agilimlari yapilarak bu terim ve kavramlarm 
terminolojik algi yanilsamalarma dikkatler odaklanmak istenmi§tir. Kultur 
endustrisi ureticileri tarafmdan, “iletişim”, “popiiler kultur”, “kitle külturü” 
,“yaşam stili” ve “tüketim” kavramlan bilinçli bir şekilde gerçek anlamlari 
dişına taşinlarak, topluma lanse edilmiş, bu sayede tiiketim gilgim bir 
toplum olu^turulurken, estetik deger olgutleri zayiflamiş ve bunun sonucunda 
yoz bir kultiire zemin hazirlamiştir. Nitekim, bu çalişmanm alanma 
yapacagim umulan katki; kultur,sanat ve politik ortamda farkinda olmadan 
hazirla§mi§ yada hazirla§tmlmi§ kaliplar halinde sunulan ve toplum 
tarafmdan irdelemeden kabul goren bu kavramlarm, yamltmaci algilarina, 
eleştirel gozle yakla?mak ve ilgili kavramlarm manipiilatif etkilerini ortaya 
9ikarmaktir. £iinkii ilgili terim ve kavramlar, profesyonel “kultur endustrisi 
tasarimcilan” tarafmdan kullamlan oldukga etkin ve giiglii silahlar olup, 
gergek anlam ve ifadelerinden uzaklaştirilarak topluma, amaglanan kitle 
kulturunü enjekte etmek igin, birer arag olarak kullamlmaktadir. Boylece toplumun sosyo-kütürel, politik ve estetik yapisina bazen dolayli bazen ise 
dolaysiz yonden negatif etki ederek, milli kultiir, sanat ve ideolojik 
dokusunda tahribatlara yol agmaktadir. Modernist donemin baskin ideolojik 
kutuplan, kapitalist ve sosyalist du§unceler arasinda var olan kuramsal bir 
mticadeleyi de beraberinde getirmi§ken post modernist periyotta bu tiir 
du^tmce kutuplari etrafinda §ekillenmi§ olan ideolojiler anlamlarim yitirmi§ 
olmasina ragmen kapitalist ideoloji goriinurden uzakla§arak goriinmez etkin 
bir formata burunmuştur. Bu baglamda bu çalişmanm ana vurgularindan 
biri si, postmodemizm, bilinen ve kabul edilen düşuncenin aksine, 
kapitalizmin ideolojisinden arınmış, salt iktisadi bir kapitalizm oldugudur. 
Bahsi geçen iktisadi kapitalist yaklaşimlarin kavramsal araçlarına algi ve 
dikkatlerin yogunlaştinldigi bu çalişmada kitle bilinci güçlendirilmeye 
çalişarak uzun vadeli goziimler arama yoluna gidilmiştir

Keywords

Abstract

The postmodernist politics caused important changes in sociocultural and political milieu has another area of influence which is artists and 
their works. In this work, it has been tried to analyse whether the art has been 
commodized through mass media and other means of capitalistic economic 
system and expansions of the reasons of artistic productions and who has 
been targeted to serve and the main factors which have inspired the artist to 
perform that particular way have been illustrated with a critical approach. In 
addition to this, the terminological contradictions which paved the way for 
postmodernism has been analysed and their effects over the low art has been 
emphasized, and attentions have been tried to focus on the terminological 
illusions by expanding on the meanings of these terms and concepts used 
which wielded manipulative influences over the political atmosphere by 
forming main dynamics of postmodernist approach. Meanings of the terms 
and concepts: “communication”, “popular culture”, “mass culture”, “life 
style” and “consumption” have purposefully been twisted and presented to 
people and through this vehicle, whilst consumption crazy societies being 
built, on the other hand aesthetic value judgements were weakened which in 
turn paved the way for a degenerate culture. In the end, the expected 
contribution of this work is; to unearth the manipulative effects of the 
concepts which have been presented to people in templates that have been 
accepted without consciousness. Because, the related terms and concepts are 
effective tools used by professional industrial culture designers in order to 
inject “the mass culture” by deviating them away from their actual meanings. 
Thus, this situation causes its damage, directly or indirectly by negatively 
influencing the socio-cultural, political and aesthetic texture of societies. There existed a theoretical struggle between two dominant ideological poles 
of socialist and capitalistic thoughts in modem epoch, in postmodern period, 
ideological dimension has lost its meaning. In this juncture, the thesis of this 
work is; postmodernism is a form of capitalism which has been purified from 
its ideological elements. Through this work, by focusing attentions and 
perceptions to the actual and intended meanings of these terms and concepts, 
it has been aimed to contribute the reinforcement of mass consciousness of 
people for the long run.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics