Halkın hayatında dinin etkisi büyüktür, bazen de onları asimilas
yondan kurtaran da bu etkidir... Mesela gayrimüslimler arasında yaşa
yan Müslümanlar bu amaçla kendilerini dış etkenlerden korumak zo
runda kalıyorlar, dinlerine daha bağlılar ve etnik kökene bakılmaksızın
din kardeşleriyle evlenmeyi tercih ediyorlar. Bunun en bariz örneği
Balkanlar...
İslam'ı kabul eden kavimlerin Kur'an-ı Kerim'e dayalı doğum, ev
lenme ve ölüm törenleri hemen hemen aynıdır. Ancak Türklerin ve kül
türü Türk kültürünün etkisi altında oluşan halkların hayatlarında kalan
birtakım "İslamiyet öncesi" gelenek, inanç ve tabular da vardır. Kosova
Türkleri de bu konuda bir istisna değil... Bu çalışmamızda esas olarak
Kosova Türklerinin törenlerini Güney Sibirya Türklerinin şamaniz
miyle karşılaştırmalı olarak inceliyoruz. Bunun en önemli nedenlerin
den biri, J. Frazer'in de belirttiği gibi, Sibirya Türklerinin şamanizmi
nin "bekâretini" koruyabilmesidir...
Ailenin Türklerin hayatında özel bir yeri vardır. Toplumun temeli
ve bileşeni olan her aile, küçük bir devleti andırır. Eski Türklerin devlet
yapısının aileye benzemesi tesadüf değildir. Baba (kağan), anne (kağan
hatunu) ve onların çocukları (halk) vardı. Böyle bir düşünce var ki ai
lesini yönetemeyen devleti yönetemez.
Doğumdan ölüme yolculuk eden insan, yaşamı boyunca bölgenin
şartlarına göre tarımla, hayvancılıkla uğraşır ve bu bakımdan doğa
olaylarını doğru bir şekilde inceler, bir inanç sistemine sahiptir, çeşitli
etki ve amaçlarla diğer halkların dinlerini kabul eder. Ancak doğa kül
tünün de geniş ölçüde yansıdığı eski inancı unutmaz, daha sonraki dö
nemlerde bu inancın izleri kabul edilmiş veya ettirilmiş yerleşik dinlerin
katı yasakları arasında kendini gösterir...
Religion has a great influence in the life of the people, and some
times such influence saves them from assimilation... As a rule, for exam
ple, Muslims living among non-Muslims in order to protect themselves
from outside influences, stick more closely to their religion, and they
also prefer marriages with their brothers in faith, regardless of eth
nicity. The most obvious example of this is the Balkans...
The ceremonies of birth, marriage, and death based on the Holy
Quran of peoples who have adopted Islam are almost the same. Howe
ver, there are a number of “pre-Islamic” customs, beliefs and taboos
that remain in the lives of the Turks and peoples whose cultures have
been formed under the influence of the Turkic culture. Kosovo Turks
are no exception in this regard... In this article, we mainly study the
ceremonies of Kosovo Turks in comparison with the shamanism of
South Siberian Turks. One of the main reasons for this, as J. Frazer
said, is that the shamanism of the Siberian Turks has been able to
preserve its “virginity”...
The family has a special place in the life of Turkic peoples. Each
family, which is the foundation and component of society, resembles a
small state. It is no coincidence that the state structure of the ancient
Turks was similar to a family. There were father (kagan), mother (kha
tun of kagan) and their children (the people). There is such an idea that
a person who cannot manage his family cannot manage the state.
A person traveling from birth to death engages in the agricultural
sphere according to the conditions of the region during his lifetime, and
in this regard, he studies natural phenomena accurately, owns a belief
system, accepts the religions of other peoples under various influences
and purposes, but does not forget his old faith, that widely reflects the
cult of nature. Later, the traces of the old faith reveal themselves among
the strict prohibitions of accepted or imposed religions.