Sarı Saltuk,13. yüzyılda Balkanlara gelmesiyle bölgenin İslamlaşmasına ve Türkleşmesine öncülük etmesi yanında yaptığı insani faaliyetlerle, diğer din ve milletten insanların sevgisini kazanmış bir
şahsiyet olarak karşımıza çıkıyor.
Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkan topraklarına girmesiyle buralarda İslam dini ile birlikte dil ve genel olarak İslam kültürü de girmiş, yerleşmiş ve günümüze kadar sürmüştür. Aynı biçimde Nakşibendi, Mevlevi, Kadiri, Sa’di, Rifai, ve özellikle Bektaşi gibi tüm tarikatler de bura halkı arasında yayılmış ve böylece tarih boyunca kent ve
hatta köylerde kesin olarak sayısını bilmediğimiz tekke ve türbeler de
inşa edilmiştir.
Sarı Saltuk’un Balkanlar ve özellikle de Arnavutluk halkı için
önemli bir şahsiyet olduğunu, yüzyıllar önce bu topraklara barış ve
hoşgörü dilini getirmesine büyük katkısı olmuştur. Bu değerli şahsiyetin getirdiği bu dilin yeni ve genç nesillere öğretilmesi gerektiğini vurgulamamız gerekiyor.
Arnavutluk’ta yaşayan Arnavut ulusunun dini, siyasi ve kültür hayatında Bektaşiliğin önemli rolü çok büyüktür. Arnavutluk’un hemen
her şehirinde en az birer Bektaşi tekkesi bulunmakta idi. Fakat ne yazık ki XVIII. ve XIX. yüzyılda bu tekkelerin tam sayısı belli değil nedeni de Arnavutluk’ta tek partili rejim döneminde kutsal yerlerin yok olmasından kaynaklanmaktadır.
Arnavutluk’taki Bektaşilik ayrı bir özellik taşımaktadır, bugüne dek
Bektaşilik Arnavut halkı arasında en çok sevilen ve en çok yayılan bir
tarikattır. Arnavut ulusu da Bektaşi tarikatının Arnavutlar arasında
yayılması konusunda Sarı Saltuk efsanelerinin ile menkıbelerinin
önemli bir rol oynadıklarına inanmaktadırlar.
Sarı Saltuk led to the Islamization and the Turkification of the Balkans in the 13th century, and he won the affection of the people of the
other religions through humanitarian activities.
After the entry of Ottoman Empire into the territory of the Balkans,
together with the Islam wasentered and installed also the language
and at the same time the Islam culture, which are stillpresent. In the
same way, the Naqshbandi, Mevlevi, Kadiri, Sa`di, Rifai and particularly Bektashisects were expanded between the local population and
in the towns and cities they built anundetermined number of mausoleums and dervish lodges called tekke.
Sarı Saltuk is a prominent figure for the Balkans, especially for the
Albanians. He has been a major contribution to bring the language of
peace and tolerance to this lands centuries ago. We have to emphasize
that the language which was brought by this adorable person must be
taught to the new and young generations.
The role of Bektashi order in the religion, political and cultural life
of Albanian people is significant.Almost in every town it could be
found Bektashi lodge. But, unfortunately we don't have enoughinformation about the number of this lodges in XVIII and XIX centuries
it's because of destroying of the sacred places in the period of oneparty regime.
The Bektashi order in Albaniahas a particular characteristics. The
Bektashi order among the people in Albania is the most likedand the
most expanded sect. The Albanian people think that for the expansion
of Bektashi order inAlbania, the significant role played the Sari Saltuk`s legends and sagas